"מיתרי ליבי כולם"

cg-Jung

"מיתרי ליבי כולם"

"מיתרי ליבי כולם"

[דליה רביקוביץ]

סמינר העמקה חוויתי בעקבות מסעותיו של ק.ג. יונג אל אוצרות הרוח מן המזרח

cg-Jung

יותר מכל, ספוגים חייו האישיים והמקצועיים של האנליטיקאי ק.ג.יונג ברוחן של תורות המזרח – באמנות, בפילוסופיה, במיתוסים, בסמלים, במיסטיקה, בהיסטוריה ובפולקלור.
יונג לא רק קרא בשקיקה הגות רוחנית שמקורה בבודהיזם, בדאואיזם, בעולם היוגה והזן, אלא גם כתב פרשנות לטקסטים קאנוניים וערך מסעות וסיורים בסין ובהודו, להם ייחס משמעות רבה בתהליך התפתחותו הרוחני.

הפילוסופיות מן המזרח הותירו על יונג רושם עז ומיוחד. הוא מצא בהן משמעות, יופי, ערך, מסתורין ועניין עמוק. מחקריו המעמיקים היוו תשתית יסוד לשיח פרשני שהלך ונרקם בין מזרח למערב. ועם זאת, גישתו האינטלקטואלית לתורות המזרח נותרה מדעית וספקנית. וכך, על אף ההשפעה הגדולה של תורות אלה על נפשו הוא העיד על עצמו שלעולם יישאר חוקר בן המערב שלא יוכל "לחצות את גבול" התרבות והתודעה אל עולם הרוח של המזרח.

הסמינר "מיתרי ליבי כולם" – הוא הזמנה לצאת למסע מזרחה בעקבות יונג, ולהתחקות בסקרנות נטולת שיפוט אחר האופן שבו הוא פגש ופירש את אוצרות הרוח והתרבות שמקורם בבודהיזם, בדאואיזם ובזן. ברוח מסעותיו של יונג נתבונן על יחסינו עם חכמת המזרח – המיסטיקה, הפואטיקה, הסימבוליקה, התרפיה – ונפתח להשראתה גם בחיינו האישיים והמקצועיים. את המסע נערוך [בעיקר] באמצעות קריאה סלקטיבית מתוך יומנו של יונג, "זכרונות, חלומות, מחשבות", ומתוך עיון בהקדמות שכתב לאחדים מן הטקסטים הקלאסיים בהם נשבה.

cg-Jung

ברקע המסע נבחן ונתהה יחד [בלא צורך לתת מענה ברור] בהנחה של יונג, ולפיה אנשי המערב לא יוכלו להבין עד תום את עולם הרוח מן המזרח; ומאידך – בהערכה האמיצה לא פחות של יונג, ולפיה בלא זיקה אל עולמות הרוח של התרבות האנושית עלולים האדם והחברה לחלות בנוירוזה קשה.

נושאי הלימוד בסמינר:

פתח דבר

  • "הורד והלוטוס": בין חכמת המזרח למחשבת המערב.
  • הרעיונות המרכזיים בגישתו הפסיכולוגית-רוחנית של יונג על קו התפר בין מיסטיקה ורציונאליות; גישתו האמפירית הייחודית לחקר אוצרות הרוח ממזרח.
  • במבט האישי: לעמוד עם יונג על הגשר שבין מזרח ומערב.

ק.ג. יונג ועולם הרוח הבודהיסטי

  • מסעו הרוחני של הבודהא בעיניים יונגיאניות.
  • על קארמה, מוות ועל החיים שמעבר: קריאה מתוך הקדמה של יונג ל'ספר המתים הטיבטי'.
  • המנדאלה הטיבטית: המרחב הרוחני, האמנותי והפולחני.
  • "המעגל המאגי" של יונג: המנדאלה כטקסט סימבולי להתפתחות הנפש ואחדותה.
JungRedBook3

ק.ג. יונג ועולם הרוח הדאואיסטי

  • המפגש של יונג עם ריכרד וילהלם ו"סודו של פרח הזהב".
  • מחכמת הדאו: הפואטיקה הסימבולית של יין-ויאנג ורעיון אחדות הניגודים.
  • סיבתיות מדעית למול סינכרוניות וצירופי מקרים: קריאה בהקדמה הדיאלוגית שכתב יונג לספר התמורות, האי-צ'ינג, "האורקל הסיני" העתיק.

ק.ג. יונג במפגש עם עולם הזן

  • על מסע ההתעוררות בזן כתיאור תהליך האינדיבידואציה: קריאה יונגיאנית במשל הזן העתיק 'עשר התמונות של רעיית השור'.
  • על טבעו [הריק] של ה"אני" ועל התרגול הרוחני - מתוך שיחותיו של יונג עם מורה הזן היפני היסמאטסו, וקריאה בהקדמה של יונג לספרו של ד.ט. סוזוקי 'מבוא לזן בודהיזם'.
  • מדיטציה, דמיון פעיל, חלום – התרגול הרוחני במרחב התמיכה והסיוע; קריאה מתוך מאמרו של יונג 'הפסיכולוגיה של המדיטציה מן המזרח'.

ולסיום, מבט בודהיסטי בנבכי 'הספר האדום', יומנו האמנותי הכמוס של ק.ג. יונג.

• בכל מפגש – נתרגל מדיטציה, נשוחח, נקרא יחד בכתביו של יונג, נקדיש זמן לכתיבה ביומן האישי וגם ללימוד ושיתוף בקבוצות קטנות.

• הסמינר אינו מתיימר להציע כל דרך טיפול/ריפוי יונגיאני, אלא להוות שדה של לימוד והשראה מתוך עולמו הרוחני של יונג במפגש עם חכמת המזרח.

3

הסמינר מיועד: למטפלים/ות מכל גווני הקשת, לאנשי/ נשות אמנות ורוח, למתרגלים/ות ותיקים/ות של הדהרמה ובעיקר לסקרנים/יות המבקשים/ות להעמיק בחקר תהליכי התמורה של הנפש והתודעה מבעד לפואטיקה הסימבולית של המסורות הרוחניות ממזרח וממערב.

"מיתרי ליבי כולם", סתיו 2020.
מנחה: ד"ר נעמה אושרי
משך הסמינר: 18 מפגשים, ימי חמישי, אחת לשבוע.
שעות: 9:00-12:00

מיקום: בית אימון הרוח, כפר ויתקין
תאריך פתיחה: 19.11.20.

*מתוך תכנית הרדיו "אם תפגוש את הבודהא בדרך"
ד"ר מיכה אנקורי, אנליטיקאי יונגיאני וחוקר המיסטיקה היהודית ואנכי, בסדרת שיחות על ק.ג. יונג וחכמת המזרח. להאזנה בכל עת.