"ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב"

cg-Jung

"ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב"

"ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב"

מסעותיו של ק.ג. יונג אל אוצרות הרוח מן המזרח

cg-Jung

יותר מכל, ספוגים חייו האישיים והמקצועיים של האנליטיקאי ק.ג.יונג ברוחן של תורות המזרח – באמנות, בפילוסופיה, במיתוסים, בסמלים, במיסטיקה, בהיסטוריה ובפולקלור. יונג לא רק קרא בשקיקה הגות רוחנית שמקורה בבודהיזם, בדאואיזם, בעולם היוגה והזן, אלא גם כתב פרשנות לטקסטים קאנוניים, וערך מסעות וסיורים בסין ובהודו, מה שהיה בעיניו פרק משמעותי בתהליך התפתחותו האינטלקטואלית.

הפילוסופיות מן המזרח הותירו על יונג רושם עז ומיוחד. הוא מצא בהן משמעות, יופי, ערך, מסתורין ועניין עמוק, ומחקריו המעמיקים היוו תשתית יסוד לשיח שהלך ונרקם בין מזרח למערב. ועם זאת, גישתו האינטלקטואלית לתורות המזרח נותרה מדעית וספקנית. וכך, על אף ההשפעה הגדולה של תורות אלה על נפשו הוא העיד על עצמו שלעולם יישאר חוקר בן המערב שלא יוכל "לחצות את גבול" התרבות והתודעה אל עולם הרוח של המזרח.

"ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב" הוא הזמנה לצאת בעקבות יונג למסע אינטלקטואלי מזרחה, להודו ולסין, ולהתחקות בסקרנות נטולת שיפוט אחר האופן שבו יונג פגש ופירש את אוצרות הרוח מהמזרח. את המסע נערוך באמצעות קריאה סלקטיבית מתוך יומנו, "זכרונות, חלומות, מחשבות", ומתוך עיון בהקדמות שכתב לאחדים מן הטקסטים הקלאסיים בהם נשבה.

ברקע המסע נבחן ונתהה יחד [בלא צורך לתת מענה ברור] בהנחה של יונג, ולפיה אנשי המערב לא יוכלו להבין עד תום את עולם הרוח מן המזרח.

נושאי הקורס:
מפגש ראשון ושני: הרעיונות המרכזיים בגישתו הפסיכולוגית-רוחנית של ק.ג. יונג: בין מיסטיקה ורציונאליות, בין מזרח ומערב; וגישתו האמפירית הייחודית לחקר אוצרות הרוח ממזרח.

מפגש שלישי: על קארמה, על תפיסת המוות ועל החיים האפשריים לאחריו – עיון בהקדמה שכתב יונג ל'ספר המתים הטיבטי'.

מפגש רביעי: על החשיבה הפואטית של יין-ויאנג, ועל סיבתיות, סינכרוניות וצירופי מקרים – עיון בהקדמה הדיאלוגית שכתב יונג לספר התמורות, האי-צ'ינג, "האורקל הסיני" העתיק.

מפגש חמישי: על תהליך ההתעוררות [האינדיבידואציה, לפי יונג], ועל טבע ה"אני" ועל תרגול המדיטציה – קריאה מתוך ההקדמה שכתב יונג לספרו של ד.ט. סוזוקי 'מבוא לזן בודהיזם'.

מפגש שישי: מדיטציה, חלום, תרפיה ומה שביניהם. על מקומו של התרגול המדיטטיבי במרחב התמיכה והסיוע. קריאה ביומניו של יונג ובאמרו 'הפסיכולוגיה של המדיטציה מן המזרח'.

cg-Jung

מפגש שביעי: השדה האמנותי בדרך אל החירות: המנדלה כטקסט סימבולי במסע השיבה הביתה, ו'משל עשר התמונות של רעיית השור' כאלגוריה לתהליך האינדיבידואציה.

מפגש שמיני: קריאה בודהיסטית בנבכי 'הספר האדום', יומנו האמנותי הכמוס של ק.ג. יונג.

מפגש תשיעי ואחרון..
מפגש קולנועי חגיגי ומשותף עם חברי הסמינר המקביל, "סופי הדרכים המה רק געגוע". פרטים נוספים יימסרו למשתתפים במהלך הלימודים.

הסמינר מיועד: לאנשי/ נשות אמנות ורוח, למטפלים/ות מכל גווני הקשת, למתרגלים/ות ותיקים/ות של הדהרמה ובעיקר לסקרנים/יות המבקשים/ות להעמיק בחקר תהליכי התמורה של הנפש והתודעה מבעד לפואטיקה הסימבולית של המסורות הרוחניות ממזרח וממערב.

"ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב", סתיו 2019.
מנחה: ד"ר נעמה אושרי
משך הסמינר: 9 מפגשים, ימי שישי, אחת לשלושה שבועות.
תאריכים: 29.11.19, 20.12.19, 10.1.20, 31.1, 21.2, 27.3, 24.4, 15.5, 5.6.
שעות: 9:00-12:30
מיקום: בכפר ויתקין

*מתוך תכנית הרדיו "אם תפגוש את הבודהא בדרך"
ד"ר מיכה אנקורי, אנליטיקאי יונגיאני וחוקר המיסטיקה היהודית ואנכי, בסדרת שיחות על ק.ג. יונג וחכמת המזרח. להאזנה בכל עת.

דילוג לתוכן